Wat is SEO: Search Engine Optimization?

Het verschil tussen SEO en SEA
Lisanne-1
Lisanne
1 min. lees plezier
pulse rechts

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In andere woorden: optimaliseer jouw website om beter gevonden te worden in zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo! In het Nederlands noemen we dit zoekmachineoptimalisatie. 

Het optimaliseren van een website om vindbaar te worden in de zoekmachines is een proces waar vele facetten en kennis bij komt kijken.

SEO bestaat onder andere uit:

  • Zoekteksten schrijven en plaatsen op de website;
  • De snelheid van de website controleren en hoog houden;
  • De codes, achter de website, ‘schoon’ en overzichtelijk houden voor de diverse zoekmachines;
  • en linkbuilding

Wat is SEA: Search Engine Advertising?

SEA staat voor Search Engine Advertising. SEA is het online adverteren en promoten van producten en diensten. Door advertentieruimte in te kopen via Google of Bing kun je ruim 90% van de internetgebruikers bereiken met jouw advertenties.

Of jouw advertentie in een online advertentieruimte verschijnt is afhankelijk van jouw bod maar ook van de relevantie en score van jouw website. Dit zou betekenen dat advertenties niet puur op hoogste biedingen worden getoond, maar ook op kwaliteit en relevantie.  

Bovenaan in de zoekresultaten, van bijvoorbeeld Google, vind je de SEA-resultaten. Deze herken je aan de “Adv.” Voor de URL. Hieronder staan de ‘organische’ ofwel SEO zoekresultaten.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2