Wordt TikTok de nieuwe zoekmachine?

Wordt TikTok de nieuwe zoekmachine?
Dylan-1
Dylan
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Ik hoor je al denken, niet weer een blog over TikTok. We kunnen er anno 2023 echt niet meer onderuit: TikTok is hot en happening en je moet mee met de trend. Waarom? Doe je het niet, dan is de kans groot dat je een groot deel van je potentiële klanten misloopt. Eerder schreef ik al een blog over SEO voor social media. Hierin laat ik je al een klein voorbeeld zien van de manier van zoeken op social media platformen als Instagram en TikTok. Maar hoe werkt deze zoekmachine en hoe zorg je ervoor dat je op het gebied van SEO goed zicht- en vindbaar bent? Ik leg het je graag uit.

TikTok is niet alleen meer voor dansjes

Voorheen zat je vaak alleen op TikTok om naar andere mensen te kijken hoe ze een trending dansje op hun eigen manier deden of je deed dansjes zelf na en postte ze op jouw account. Als we vandaag de app openen, dan zien we zoveel meer dan dat: kookvideo's, lifehacks, bezienswaardigheden en sinds kort dus ook het beantwoorden van veelgestelde vragen. In de beschrijving kun je maximaal 2000 tekens kwijt. Meer dan genoeg ruimte om hele recepten uit te typen. Je kunt dus meer informatie onder je video kwijt én op deze manier de vragen van gebruikers beantwoorden.

Hoe werkt de zoekfunctie van TikTok?

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt zoeken op TikTok:

  • Via de zoekfunctie met zoekwoorden;
  • Via veel gebruikte hashtags;
  • Via personen;
  • En via soortgelijke video's onder de video die je op dat moment aan het bekijken bent.

Dit laatste is een nieuwe functie (helaas nog niet voor iedereen beschikbaar op dit moment) en is een andere manier van zoeken dan we gewend zijn bij de traditionele zoekmachines. Wanneer de maker van de video een reactie plaatst met een hashtag, wordt de reactie blauw. Gebruikers kunnen op deze reactie klikken en krijgen zo zoekopdrachten te zien met dezelfde hashtag. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over welke hashtags je gebruikt bij het plaatsen van een video. Hiermee kun je namelijk invloed uitoefenen om de zoekfunctie van het platform. Let op! Je kunt alleen bestaande hashtags gebruiken, dan moeten ze ook nog eens populair en gerelateerd aan jouw video zijn. Doe dus vooraf je onderzoek!

Hoe ziet een goede TikTok strategie eruit?

De SEO-strategie voor dit platform, verschilt niet heel veel met de SEO-strategie die je gebruikt voor Google. Een deel van de aanpak en voorbereiding is namelijk hetzelfde:

  1. Maak gebruik van relevante zoekwoorden.
  2. Gebruik extra zoekwoorden die het onderwerp ondersteunen.
  3. Maak gebruik van hashtags die passen bij het onderwerp van je video.
  4. Tip: 3 hashtags voor je doelgroep, 3 hashtags over de video en 3 hashtags over de oplossing of waarom. 
  5. Blijf dicht bij jezelf. Zorg dat jouw profielbeschrijving past bij jouw bedrijf.
  6. Vul je profiel aan met links naar andere social media kanalen en natuurlijk je website of webshop.
  7. Volg de trends en post die regelmatig op jouw pagina.
  8. Gebruik ook tekstuele audio, TikTok maakt hier automatisch een ondertiteling bij.

Is TikTok de toekomst?

Wij denken dat Google of andere zoekmachines altijd relevant zullen blijven, maar zien ook echt een verschuiving tussen de verschillende kanalen. Het is daarom erg belangrijk om voor jezelf te bepalen wie jouw doelgroep is en via welk kanaal zij het beste te bereiken zijn. Hulp nodig? Onze specialisten staan voor je klaar!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2