Wat zijn de voordelen van het gebruik van Marketing Automation?

Voordelen van het gebruik van Marketing Automation
Jordi-1
Jordi
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Maak jij als marketeer gebruik van e-mailmarketing? Hoogstwaarschijnlijk is het antwoord op deze vraag ja. E-mailmarketing kan namelijk zorgen voor nieuwe leads, terwijl het relatief gezien weinig kosten met zich mee brengt. Bij het gebruik van e-mailmarketing is het belangrijk dat in elke fase van de klantenreis de (potentiële) klant de juiste content te zien krijgt. Dit is eerder uitgebreid besproken in de blog ‘E-mailmarketing, hot & happening’.

Wanneer je dezelfde e-mail verstuurt naar al je mogelijke klanten kan dit voor problemen zorgen. Allereerst investeer je tijd en marketinggeld in een e-mailcampagne waar (potentiële) klanten misschien nog niet geïnteresseerd in zijn. Daarnaast kan veel e-mailverkeer tot irritatie leiden bij klanten en is de kans groot dat je deze kwijt raakt door het niet aanleveren van de juiste content.

Marketing Automation kan hier de oplossing voor zijn. Een paar jaar geleden gebruikten alleen grote bedrijven zoals Bol.com Marketing Automation. Tegenwoordig maken ook steeds meer MKB-bedrijven hier gebruik van.

Wat is Marketing Automation nu precies?

Marketing Automation is in het kort gezegd:
 “Het gebruik van software om marketing activiteiten te automatiseren.”

Door Marketing Automation kun je de juiste content aan de juiste doelgroep tonen op de juiste plaats en tijd. Wanneer een bezoeker van jouw website een bepaalde actie onderneemt, zoals het downloaden van een brochure of het inschrijven voor een webinar, kan de juiste informatie naar deze klant gestuurd worden. Dit gebeurt meestal via een e-mailcampagne. Het systeem ‘ziet’ in welke fase van de klantenreis een (potentiële) klant zich bevindt en koppelt hier de juiste door jou vooraf ingestelde campagne aan. Dit wordt aangezet door zogenoemde triggers. Voorbeelden van triggers zijn het downloaden van een brochure, het bezoek van een bepaalde pagina binnen je website of het klikken op een link in een e-mail. Op deze manier voorkom je dat een consument die nog in de beginfase zit van zijn of haar klantenreis al informatie ontvangt over de aankoop van het product.  

Door al vroeg in de klantenreis de juiste informatie te verschaffen aan (potentiële) klanten, is de kans groter dat consumenten zich aan jouw merk verbinden. Dit vergroot uiteindelijk de kans op conversie. En laat dat nou hetgeen zijn waarvoor je als bedrijf een marketingcampagne start.

In de volledige klantenreis is het van belang om de juiste content te laten zien

Niet alleen tijdens de buyer journey is het presenteren van de juiste content belangrijk, tijdens de volledige customer journey is het van belang om in te spelen op de wensen van de klant. Het verschil tussen buyer en customer journey zit in het contact met de klant ná de aankoop. Wanneer we naar de customer journey kijken, wordt er ook gekeken naar het klantencontact na de aankoop.

Kort gezegd is de buyer journey op te delen in drie fases. In de eerste fase, see, komt de klant achter het bestaan van jouw product of bedrijf. In de tweede fase, think, overweegt de consument zijn of haar aankoop. In de laatste fase van de buyer journey, do, doet de consument zijn of haar aankoop. Deze fases zijn uitgebreider besproken in de blog ‘E-mailmarketing, hot & happening’.

Met het gebruik van Marketing Automation kan ook na de aankoop van je product of dienst de juiste informatie verschaft worden aan de consument. Dit vergroot de klantloyaliteit, waardoor je ervoor kunt zorgen dat de consument opnieuw de buyer journey in wordt geduwd en opnieuw een aankoop doet.

Customer experience

De voordelen van Marketing Automation

Samengevat zijn er dus een aantal voordelen aan het gebruik van Marketing Automation.

  1. Het gebruik van Marketing Automation zorgt ervoor dat je niet meer handmatig acties hoeft te ondernemen naar aanleiding van genomen acties van je consumenten. Het zorgt dus voor een efficiëntere manier van werken.
  2. Marketing Automation verhoogt de relevantie van de content die getoond wordt aan je (potentiële) klanten.
  3. Het gebruik van Marketing Automation zorgt ervoor dat je betere inzichten krijgt in je data. Je verzamelt niet alleen de contactgegevens van de consument welke hij of zij zelf opgeeft, je krijgt ook inzichten in de genomen acties van de consument.
  4. Doordat het gebruik van Marketing Automation in het begin van de klantenreis zorg je ervoor dat klanten zich al vroeg aan jouw merk binden. Dit zorgt voor meer leads en uiteindelijk voor meer conversie.

Het gebruik van Marketing Automation neemt niet weg dat het belangrijk is om tijd te blijven investeren in het opzetten van (e-mail) campagnes. De campagnes moeten zelf vooraf door jou worden ingesteld en aansluiten op de fase waarin een (potentiële) klant zich bevindt. Je  hoeft dus niet te vrezen dat Marketing Automation jou als marketeer kan vervangen, het maakt vooral je werk een stuk efficiënter!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2