Maak jij als marketeer gebruik van e-mailmarketing? Hoogstwaarschijnlijk is het antwoord op deze vraag ja. E-mailmarketing kan namelijk zorgen voor nieuwe leads, terwijl het relatief gezien weinig kosten met zich mee brengt. Bij het gebruik van e-mailmarketing is het belangrijk dat in elke fase van de klantenreis de (potentiële) klant de juiste content te zien krijgt. Dit is eerder uitgebreid besproken in de blog ‘E-mailmarketing, hot & happening’.
Wanneer je dezelfde e-mail verstuurt naar al je mogelijke klanten kan dit voor problemen zorgen. Allereerst investeer je tijd en marketinggeld in een e-mailcampagne waar (potentiële) klanten misschien nog niet geïnteresseerd in zijn. Daarnaast kan veel e-mailverkeer tot irritatie leiden bij klanten en is de kans groot dat je deze kwijt raakt door het niet aanleveren van de juiste content.
Marketing Automation kan hier de oplossing voor zijn. Een paar jaar geleden gebruikten alleen grote bedrijven zoals Bol.com Marketing Automation. Tegenwoordig maken ook steeds meer MKB-bedrijven hier gebruik van.