Wat staat er op een goede contactpagina?

Wat staat er op een goede contactpagina?
Jordi-1
Jordi
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

De contactpagina is een belangrijke stap in de gebruikerservaring van jouw websitebezoeker. Dit is dé plek waar jouw websitebezoeker een conversie kan maken, als jij diegene hiertoe hebt kunnen verleiden. Ook al denk je dat de contactpagina misschien het minst interessantst is, is dit juist een belangrijke plek op de website. Als jouw websitebezoeker eraan denkt om contact met je op te nemen, bestaat de kans dat diegene naar de contactpagina gaat. Is jouw contactpagina niet te vinden, ziet het er niet mooi uit of weet de websitebezoeker niet wat er gebeurt als diegene zijn gegevens invult? Dan is de kans groot dat de websitebezoeker toch afhaakt en geen contact meer met je opneemt. In deze blog lees je wat er op een goede contactpagina staat, waardoor jij de websitebezoeker overhaalt om écht contact op te nemen!

Verleid je websitebezoeker

Het doel van het contactformulier op je website is om je bezoekers te begeleiden bij het nemen van de beslissing om het formulier in te vullen. Soms hebben ze een klein zetje nodig, en jij staat klaar om dat te geven! Maar wat zijn de drijfveren die ervoor zorgen dat je bezoekers daadwerkelijk het contactformulier invullen? Het is cruciaal om te begrijpen wat je bezoekers motiveert om het contactformulier in te vullen. Dit kan variëren van de behoefte aan directe ondersteuning of informatie tot het hebben van interesse in specifieke producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Door deze motivaties te begrijpen en te benutten, kun je het contactformulier ontwerpen en optimaliseren om aan de behoeften en verwachtingen van je doelgroep te voldoen, waardoor de kans groter wordt dat ze actie ondernemen.

Toon je contactgegevens voor direct contact

Er zijn ongetwijfeld bezoekers die niet staan te popelen om jouw contactformulier in te vullen. Misschien hebben zij er slechte ervaringen mee of geven ze de voorkeur aan direct contact. Zet daarom ook altijd je e-mailadres en telefoonnummer op het contactformulier, zodat je de websitebezoeker zelf de keuze geeft via welke weg diegene contact mag opnemen. Bovendien kom je betrouwbaar over wanneer je je gegevens blootstelt.

Houdt het contactformulier simpel en snel

Staat er te veel informatie in het contactformulier of moet de websitebezoeker zelfs zijn adres invullen? Dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt. Het is belangrijk dat het zo weinig mogelijk tijd kost om het contactformulier in te vullen, anders kan de websitebezoeker zich alweer bedenken. Bedenk ook goed welke informatie je echt van iemand nodig hebt; vaak is een telefoonnummer en e-mailadres voldoende, de rest komt later.

 

Voeg een call-to-action toe voor alternatieve contactopties

Is er naast het invullen van het contactformulier nog een goede manier om contact op te nemen? Geef deze optie dan ook aan de websitebezoeker door een call-to-action onder het contactformulier te plaatsen. Bijvoorbeeld een button die de bezoeker doorstuurt naar Facebook Messenger. Zorg er wel voor dat de bezoeker weet waarvoor de call-to-action button is en wat er gebeurt als diegene op de button klikt!

Leg uit waarom iemand contact moet opnemen

Als de bezoekers niet weten waarom zij contact met je moeten opnemen, waarom zouden ze dat dan ook doen? Geef een reden waarom je websitebezoeker contact met jou op moet nemen. Laat diegene de waarde daarvan inzien. Is het belangrijk dat de bezoeker het contactformulier invult om een prijs op te vragen van een bepaald product? Geef dat dan duidelijk aan wanneer de bezoeker het product bekijkt. Maak hierbij gebruik van call-to-actions om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de websitebezoeker.

Verlaag de drempel

Je raadt het waarschijnlijk al: Is de drempel om contact op te nemen te hoog? Dan zal de bezoeker ook echt geen contact gaan opnemen. Het is belangrijk om het proces van contact opnemen zo makkelijk mogelijk te maken. Vraag dan ook niet om veel gegevens, maar om alleen de écht belangrijke. Maak ook de reden om contact op te nemen laagdrempelig. Zeg niet gelijk dat je een hele offerte naar de bezoeker zal sturen, maar zeg dat je bijvoorbeeld na het invullen van het contactformulier de bezoeker zal bellen om kort kennis te maken. Anders is de kans groot dat je de bezoeker afschrikt en dat wil je natuurlijk niet!

Laat de bezoekers zich écht welkom voelen

Je bent natuurlijk super blij als iemand op je contactpagina terecht komt, laat dit ook weten! Zorg ervoor dat de bezoekers zich welkom voelen door dit op een creatieve en unieke manier te uiten. Dit kun je doen met een vriendelijke begroeting in een pop-up of het gebruiken van fijne kleuren en afbeeldingen. Dit zal de websitebezoeker een warm gevoel geven en hopelijk zal diegene dit onthouden waardoor jij eruit springt ten opzichte van je concurrentie.

De laatste stap

Vaak is het invullen van het contactformulier de laatste stap op de website. Het is dan ook superbelangrijk dit in goede banen te leiden. Heeft de bezoeker een slechte ervaring met de laatste stap van het websitebezoek? Dan zal de bezoeker dit het meeste onthouden van alle stappen die eraan voorafgaan. De laatste stap bepaald welk oordeel bezoekers vormen over jouw bedrijf. Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw contactformulier? Wij helpen je er graag bij! Neem contact met ons op en wij zorgen ervoor dat jouw websitebezoeker het contactformulier invult met een glimlach!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2