SEO-trends 2023

SEO Trends 2023
Fay-1
Fay
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Het jaar is voorbijgevlogen, echt bizar. Als je onze blogs al wat langer leest, dan zie je dat dit een terugkerend thema voor mij is en dat ik altijd zeg dat het jaar zo snel is gegaan. Ze zeggen ook hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd gaat. Toen ik wat jonger was, geloofde ik dat niet en vond ik het vooral vervelend als mensen dat zeiden. Alsof je leeftijd iets te maken heeft met de snelheid van de tijd, maar het is echt zo. Helaas... Goed nu we het ´oh het gaat allemaal zo snel´ stukje gehad hebben, gaan we kijken naar wat 2023 ons gaat brengen. Je weet inmiddels dat de veranderingen in de onlinewereld ontzettend snel gaan. Je zou haast kunnen zeggen dat we beter een blog kunnen schrijven over wat de volgende maand ons brengt. Voor nu pikken we de hoofdtrends op het gebied van SEO eruit en vertel ik je graag waar je rekening mee moet houden en hoe je zelf op bepaalde trends kunt inspelen.

Maar... eerst blikken we nog even kort terug op 2022

De SEO-voorspellingen van 2022, zijn ze uitgekomen? Daar kunnen we kort over zijn, ja. En niet alleen zijn de ontwikkelingen die we in 2022 op het gebied van SEO doorgemaakt hebben, belangrijk voor dat jaar. Ook komend jaar is het belangrijk om je te blijven focussen op:

  • De content op jouw site;
  • E-commerce;
  • Websitesnelheid (maar ook de andere technische aspecten) en
  • Bewegend beeld.

Bewegend beeld trekt nu eenmaal meer aandacht dan foto's. Ook hier hebben we al veel content over geschreven. Lees bijvoorbeeld de blog over TikTok en hoe je dit kunt inzetten B2B of wat Instagram Reels zijn en wat de waarde hiervan is voor jouw bedrijf.

Benieuwd hoe wij bewegend beeld inzetten voor Designpro? Bekijk onze TikTok en Instagram voor wat inspiratie. Wil je hier mee over weten? Neem dan contact op, ik help je graag verder.

Maar waar moeten we dan op letten in 2023?

De bezoeker is het belangrijkst 

Soort klant is koning, maar hierbij richt je je site zo in dat deze voor de bezoekers fijn is om te gebruiken. Eerder schreven we voornamelijk teksten om goed vind- en zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van de zoekmachines, maar al enige tijd schrijven we de teksten zo dat deze ook voor bezoekers plezierig zijn om te lezen. Je wilt natuurlijk dat een bezoeker een bepaalde acties onderneemt wanneer hij op jouw site terechtgekomen is. Dit kan zijn het doen van een aankoop, het aanvragen van een offerte, maar ook simpelweg doorklikken naar een volgende pagina. Dit laatste is vooral het geval bij een informatieve website.

Wanneer je een tekst gaat schrijven, vraag je dan altijd eerst af: Wat is het doel van de tekst. Wil je de bezoeker vooral informeren, geef dan antwoord op veel gestelde vragen. Wil je dat de bezoeker een offerte aanvraagt, maak dan gebruik van CTA-buttons. Wil je dat er een aankoop wordt gedaan, zorg dan dat je een gebruiksvriendelijke webshop hebt en dat je producten BOVEN je tekst staan. Niemand heeft tegenwoordig nog zin om te scrollen.

Hier vind je nog meer tips over het schrijven van begrijpelijke teksten.

Links Links Links

Wat linkbuidling is en wat je kunt doen wanneer je linkbuildingstrategie niet werkt, heb ik al eerder verteld. Hierbij wil ik nogmaals benadrukken dat het echt niet gaat om de hoeveelheid links die je hebt, maar om de kwaliteit hiervan. Het gaat om het opbouwen van autoriteit en dit doe je alleen wanneer er links geplaatst worden op websites die voor jouw bedrijf interessant zijn. Ook het plaatsen van interne links is een must. Zo voorkom je dubbele content op je website (Google wordt hier namelijk niet gelukkig van) en kan een bezoeker gemakkelijk doorklikken naar relevante informatie. Heb jij al gelikt op een van de linkjes in deze blogs? 

Kwaliteit boven kwantiteit dus!

Geef zo veel mogelijk informatie aan Google

Tegenwoordig wordt er niet alleen maar gekeken naar de metagegevens van jouw site, wanneer een Google-zoeker een keuze moet maken uit de zoekresultaten. Met structured data kun je belangrijke informatie meegeven die Google uitleest bij het filteren van de resultaten van een zoekopdracht. Lees hier welke informatie Google relevant vindt.  

Ga zelf aan de slag en houd je site up-to-date. Geen tijd voor? Schakel onze experts in.  

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2