SEO + SEA = Dreamteam

SEO en SEA combineren
Roy-1
Roy
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Wij merken dat er vaak een keuze wordt gemaakt tussen investeren in online adverteren (Search Engine Advertising) of zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization). Dat is zonde! Uit de praktijk blijkt dat een combinatie van beide de beste resultaten kan garanderen. Iedere seconde worden er zo’n 85.000 zoekopdrachten ingetypt in Google. Door SEO en SEA te combineren kun je jouw kansen optimaal benutten. Wil jij weten hoe? Lees dan snel deze blog.

Ga je voor het eerst starten met SEO en SEA combineren?

SEA en SEO zijn verschillende specialismen binnen het vakgebied zoekmachinemarketing. Er valt veel meer uit zoekmachinemarketing te halen door SEO en SEA te combineren. Start in éérste instantie met een zoekwoordenonderzoek. De activiteit waarbij je gebruikmakend van verschillende tools alle relevante zoektermen achterhaalt. Relevante zoekopdrachten zijn de zoektermen die klanten gebruiken in Google om producten of diensten van jouw bedrijf te zoeken. Dit zoekwoordenonderzoek is gebaseerd op jouw website en gerelateerde zoekopdrachten. Via een handige tool in Google Ads (zoekwoordplanner) kun je bekijken hoeveel er maandelijks op de door jou gekozen zoekwoorden gezocht wordt en wat de concurrentie hierop is. Google geeft ook andere opties aan waar je zelf misschien nog niet aan gedacht hebt. Kies voor een combinatie van short- en long tail zoekwoorden en verwerk deze in zowel SEA als SEO. Je kunt ook een andere (gratis) tool gebruiken voor jouw zoekonderzoek.

SEO en SEA gecombineerd inzetten zorgt voor betere resultaten, namelijk:

  • Twee keer zoveel kans op bezoekers richting je website
  • Met SEA zul je snel resultaten behalen op korte termijn en met SEO op lange termijn
  • Hoe sterker je SEO-positie is hoe efficiënter je budget voor SEA kunt inzetten

Wat zijn de verschillen?

SEO en SEA gaat dus beide over zichtbaar zijn in Google. Met SEA zul je snelle resultaten behalen en met SEO op langer termijn. Zodra je SEA-advertenties geactiveerd zijn, mits je dit goed doet, kun je meteen resultaat boeken in de vorm van vertoningen, klikken en genereer je snel conversies zoals een verkoop, abonnement of telefoontjes. SEO duurt daarentegen wat langer. Google doet er namelijk langer over om je SEO-optimalisaties uit te betalen in betere posities. Als er éénmaal resultaten zijn kun je er wel langer van genieten.

SEO en SEA, een combinatie van beide zorgt voor de beste resultaten

Uit de praktijk blijkt dat een combinatie van beide de beste resultaten kan garanderen. Natuurlijk begrijpen wij als geen ander dat er een flink budget nodig is om zowel SEA én SEO toe te passen. Zeker als je dat laatste door een online marketing bureau laat uitvoeren. Er zijn talloze online cursussen die je leren hoe je SEA of SEO voor jouw bedrijf in kunt zetten. Heb je zelf de ervaring niet of gewoon wat extra hulp nodig, laat je dan adviseren door een online marketing specialist. Ben je wel toe aan de volgende stap? Dan geef ik je graag extra tips over hoe jij SEA en SEO zo optimaal mogelijk kunt inzetten:

  • Maak de resultaten inzichtelijk
  • Gebruik trefwoorden relevant voor je organisatie in de URL
  • Gebruik trefwoorden in de ankerteksten van (interne) hyperlinks
  • Gebruik beschrijvende categorieën in de URL van een pagina, zodat deze gemakkelijk leesbaar is voor bezoekers
  • Blijf betrokken

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2