SEA-trends 2023

SEA-trends 2023
Jordi-1
Jordi
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Wanneer we het over trends hebben in 2023, is dit er een in het lijstje die zeker niet mag ontbreken. Heb je een week geen aandacht aan online adverteren besteed, dan kan het zomaar zijn dat er een hoop veranderingen door Google zijn doorgevoerd. Het is daarom belangrijk om hier genoeg tijd aan te besteden. Met de handige aanbevelingen in het account, kom je samen met Google gelukkig al een heel eind. Deze aanbevelingen worden gedaan op basis van jouw advertenties. Deze zijn dus persoonlijk afgestemd, wat voor jou werkt, werk voor een anders waarschijnlijk niet. Geen idee hoe je jouw advertenties het beste kunt inrichten en heb je hier hulp bij nodig? Ik kijk graag met je mee! 

Ik wil meer weten over online adverteren! 

In 2022 is er een hoop gebeurd en in 2023 staat ons nog veel meer te wachten. Benieuwd naar de laatste SEA-trends? Lees dan snel verder.  

Video en audio, wederom ook hier belangrijk

Eerder vertelde ik al dat video en audio belangrijk is voor het bereiken van jouw potentiële klanten. Ook voor SEA kunnen we op dit gebied niet achterblijven. We zien nog steeds dat de populariteit van YouTube Ads opnieuw aan het groeien is. Veel bedrijven nemen deze ads mee als onderdeel van hun klantenreis. Neem je bezoeker mee, dit kan door middel van advies, reviews en feedback video's. Tegenwoordig is het ook mogelijk om audio ads in te zetten. Zo kun je ook de doelgroep bereiken die niet de mogelijkheid hebben om beeld te bekijken.

Maak direct duidelijk wat je aanbiedt

Google geeft aan steeds meer in te spelen op SERP, waardoor het kan zijn dat je een lagere CTR krijgt. Het is belangrijk om te werken met duidelijke koppen, de aanbevolen extenties en afbeeldingen. Een Google-zoeker kan zo een keuze maken, zonder dat hij eerst hoeft door te klikken naar de website of webshop.

Multisearch

Misschien heb je het al eens voorbij horen komen of er zelfs al gebruik van gemaakt: Google Lens. Hiermee kun je door middel van een foto of een vraag over een product, via Google Lens bij de juiste aanbieder terecht komen. Ook voor deze trend is het dus belangrijk om in te zetten op long-tail-zoektermen en genoeg informatie toe te voegen aan je productfeed.

Brede zoekwoorden 

Ja, je leest het goed: brede zoekwoorden. Waar we eerst juist zo specifiek mogelijk moesten inzetten op bepaalde zoekintenties, krijgen we nu weer het advies om gebruik te maken van brede zoekwoorden. Volgens Google heb je zo de meeste kans om jouw doelgroep te bereiken. Er zijn namelijk geen beperkingen en je komt voor alle relevante zoekopdrachten in aanmerking.

Zorg voor een complete feed

Zoals al eerder benoemd, zorg ervoor dat de informatie die op jouw webshop staat zo compleet mogelijk is ingevuld. Hoe meer informatie jij over het product geeft, hoe meer informatie Google over het product kan uitlezen. Op deze manier is de kans groot dat jouw product een hoge positie heeft na een zoekopdracht. Tegenwoordig zie je ook een soort 3D foto's. Er zijn dan foto's van diverse kanten van het product toegevoegd en hierdoor krijg je een 3D-effect.

Performance Max

Wie al enige tijd gebruikt maakt van Google Ads, heeft gemerkt dat er de laatste maanden een hoop veranderingen doorgevoerd zijn. Performance Max is er daar een van. In het begin was dit voor velen nogal een ding, als adverteerder waren er namelijk weinig mogelijkheden om de advertenties in te stellen en te optimaliseren. Inmiddels heeft Google een aantal aanpassingen doorgevoerd en is er meer mogelijk. Dit gaat voor nu alleen om shopping- en lokale advertenties.

Kun jij aan de slag met deze trends? Ik kijk graag met je mee wanneer je er niet uitkomt. Spreken we elkaar snel?

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2