In 7 stappen naar jouw eigen webshop

In 7 stappen naar jouw eigen webshop
Jasper
Jasper
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Wil jij een webshop beginnen? Ben jij van plan jouw verkopen online te verhogen? Wanneer je voor het eerst een webshop start, is het goed om te weten waar je goed op moet letten. Puur en alleen jouw assortiment uploaden is niet genoeg. Naast de praktische kanten zoals een KVK-nummer regelen, zorgen voor een bestelling-verwerkingssysteem en meer, moet je ook goed nadenken over de inhoud van jouw webshop.

De basistips voor een converterende webshop 

Designpro ontwerpt en realiseert wekelijks webshops, daarbij onderhouden en optimaliseren wij deze ook bijna dagelijks. Dankzij deze ervaring met webshops weten wij waar een online winkel vandaag de dag aan moet voldoen. We hebben onze inzichten en tips voor jou op een rijtje gezet.

1. Zorg voor goed beeldmateriaal

Klanten op jouw website kunnen het product niet bekijken zoals zij dat in de fysieke winkel wel kunnen doen. Je moet er dus voor zorgen dat de foto’s op jouw webshop duidelijk zijn. Zelfs bij producten waarvan je weet hoe het artikel er uitziet. Zorg ervoor dat de achtergrond van de foto 100% wit is en zorg voor verschillende aanzichten van het product.

2. Voorzie jouw producten van zoveel mogelijk gedetailleerde informatie

Door jouw producten goed te omschrijven, werk je zowel aan het vindbaar maken van jouw webshop, als aan het vergroten van jouw conversiepercentage.

Zeker wanneer je net een webshop start, kan het veel werk zijn om alle producten een omschrijving te geven. Toch biedt dit veel meer waarde, waardoor de tijdsinvestering zich terugverdient.

Hoe meer informatie jij over een product kan bieden, hoe waardevoller Google jouw pagina vindt. Maar ook de klanten die dit product bekijken, zijn eerder geneigd over te gaan tot aankoop, indien al hun vragen worden beantwoord. Jij bent dé expert op het gebied van jouw producten, wees gedetailleerd en vertel alles wat jouw potentiële klanten interessant kunnen vinden.

Webshop product met goede informatie

3. Zorg voor een duidelijke categorie indeling

Zeker wanneer je veel producten hebt, is een duidelijke indeling een must. Wanneer de rode dames sneakers onder de herencategorie vallen of een product onder een verkeerd merk staat, kunnen de bezoekers van jouw webshop natuurlijk nooit het juiste product vinden, laat staan kopen. Probeer je in te leven in de klant. Wanneer jij naar dat product op zoek gaat, onder welke categorie kijk je dan?

4. Zorg voor een duidelijke navigatie

Naast een goed georganiseerde categorie indeling, hoort een duidelijke navigatie. Zorg dat categorieën en subcategorieën duidelijk te vinden zijn. Vooral op mobiel moet de navigatie duidelijk en makkelijk te gebruiken zijn. Wanneer de tabbladen te klein zijn of geen duidelijke hiërarchie hebben, raakt de bezoeker het overzicht kwijt of wordt gefrustreerd. Hierdoor verlies je deze potentiële klant. Werk bijvoorbeeld met uitklap menu’s, mega menu’s of categorieblokken.

5. Bied bekende betaalmethoden aan

Hoe betaal jij jouw online bestellingen? Met de creditcard, IDEAL of PayPal? Zorg dat je weet welke betaalmethoden veilig zijn, maar vooral ook bekend zijn bij de doelgroep van jouw webshop. Immers schrikt een nieuwe betaalmethode af. Je zal dan een nieuw account moeten maken, je weet niet of dit wel kan met jouw bank of je vertrouwt de betaalwijze niet.

“Laatst vroeg één van onze klanten mij mee te denken in de mogelijkheden om zijn product ook in het buitenland te verkopen. Eén van de dingen die ter sprake kwam waren de betaalmethodes. In Duitsland betalen consumenten online vooral met Sofort, in Frankrijk met Carte Bleue etc. De juiste betaalmethode kan een verkoop maken of breken.”

Webshop betaalmethodes

6. Creëer vertrouwen

Door onder andere jouw webshop keurmerk, KVK-nummer en contact gegevens duidelijk op de webshop te vermelden, creëer je vertrouwen. Wanneer de nieuwe klant jouw webshop voor het eerst heeft gevonden, zoekt hij zekerheid. Komt mijn product wel aan? Is de kwaliteit hoog? Is het product zoals op de webshop wordt aangegeven? Door jouw certificaten en keurmerken duidelijk aan te geven, laat jij zien dat je een gerenommeerde winkel bent. Ook het beschikbaar stellen van je telefoonnummer helpt hierbij. Zo weet de webshop bezoeker dat hij direct contact kan leggen, mocht er iets misgaan.

Webshop beginnen met Designpro

7. Presenteer reviews en ervaringen

Wanneer jij jouw webshop begonnen bent en de reacties van klanten binnenkomen, is dit natuurlijk een spannend moment. Misschien krijg je tips, maar vast en zeker ook veel positiviteit. Deel deze positieve en lovende reacties!

Heb jij reviews van tevreden klanten? Laat ze zien! Jij kan wel zeggen hoe mooi jouw producten zijn of hoe snel jij levert, maar laat jouw klanten dit maar vertellen. Zij hebben dit namelijk ervaren. Wanneer mensen heel positief of heel negatief zijn, zullen zij sneller hun ervaring delen. Door van anderen te horen hoe zij het bestellen via jouw shop hebben ervaren, creëer je wederom vertrouwen bij jouw potentiële klant.

Jouw webshop beginnen

Ben jij er klaar voor? Alle 7 stappen meegenomen in jouw webshop? Dan wensen wij jou heel veel succes en vooral veel plezier in het genereren van online verkopen! Heb je nog ergens hulp bij nodig? Dan kun je ons team altijd raadplegen.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2