Meta-omschrijvingen, wat zijn dat en hoe schrijf je ze op de juiste manier?

Wat zijn metagegevens en hoe vul je ze in
Fay-1
Fay
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Meta-omschrijvingen, ook wel pagina eigenschappen of metagegevens genoemd, zijn de titel en omschrijving die je ziet als je via Google een zoekopdracht uitvoert. Je kan ze herkennen aan de vaak blauwe (of paarse als je er al op geklikt hebt) titel, met daaronder een grijze omschrijving van ongeveer twee zinnen. Niet alleen geven deze gegevens jou de informatie waar de pagina achter de klik overgaat, maar ook Google leest die informatie uit om te bepalen of hij een pagina wel of niet naar voren laat komen tijdens jouw zoekopdracht. Je wil natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website of webshop lokken. Daarom is het belangrijk dat je de metagegevens op de juiste manier invult. Hoe je dat kunt doen, lees je in deze blog!

De titel: interessant, kort en krachtig!

De titel is het eerste wat een Google-gebruiker ziet als de zoekopdracht voltooid is. Zorg ervoor dat jouw titel uitspringt boven alle andere titels van jouw concurrenten. De titel moet matchen met de zoekintentie van een Google-zoeker, is hij interessant genoeg? Dan is de kans groot dat iemand doorklikt naar jouw website of webshop. De kwaliteit van de paginatitel bepaalt uiteindelijk of de Google-gebruiker op jouw website terechtkomt of op de website van jouw concurrenten.

Voorbeeld hoe je metagegevens moet invullen

Waarom is het zo belangrijk om deze Meta gegevens in te vullen?

Het doel van de Meta gegevens is tweedelig: De gegevens informeren zowel de Google-gebruiker als Google zelf over de inhoud van de pagina, terwijl ze tegelijkertijd dienen om bezoekers naar jouw website of webshop te lokken. De gegevens moeten dus informatief en aantrekkelijk zijn. Om te meten of de metagegevens daadwerkelijk meer bezoekers binnenhalen, kijk je naar de organische positie van jouw pagina en de click-trough-rate (CTR). De CTR is het percentage aan Google-gebruikers die de paginatitel gezien hebben en er ook daadwerkelijk op geklikt hebben. Deze gegevens kun je uitlezen in Google Search Console. Hoe hoger de positie in Google en hoe hoger de CTR, hoe meer mensen er uiteindelijk op jouw site terecht komen.

De Meta gegevens aanpassen, waar doe je dat?

De eigenschappen van een pagina kun je aanpassen in het beheersysteem dat achter jouw site hangt. Dit is per CMS-systeem verschillend. Nu is Google tegenwoordig al zo ver doorontwikkeld, dat Google zelf naar aanleiding van de tekst die op jouw pagina staat gegevens genereert, wanneer je vergeten bent om deze gegevens in te vullen. Maar... Het beste is om dit zelf te doen, zo weet je zeker dat de gegevens passen bij de tone-of-voice van jouw bedrijf. 

Hoe schrijf je de juiste Meta gegevens?

Het is niet moeilijk om de juiste Meta gegevens te maken als je weet wat je erin moet verwerken. Hierbij een aantal tips:

  • Gebruik de zoekterm van de tekst op de pagina voorin de titel, mits de zin hierdoor niet lekker loopt.
  • Gebruik krachtige korte woorden.
  • Zorg ervoor dat de titel interessant, kort en krachtig is.
  • Houd rekening met de zoekintentie van een Google-zoeker.
  • Wat is het dat je aanbiedt, iets wat iemand kan kopen, huren of gaat het juist alleen over het vergaren van informatie (gebruik dan de 5 W’s)? Speel hierop in.

Gebruik je bedrijfsnaam in de titel

Google zou Google niet zijn als er geen regels aan deze eigenschappen verbonden zijn. Zo zijn er een aantal tekens of pixels die de titel niet mag overschrijden. Er zijn verschillende (gratis) programma’s waar je de metagegevens mee kunt controleren. Als richtlijnen kan je voor de paginatitel 50 tot 66 tekens aanhouden en 160 tekens voor de omschrijving. Dit is inclusief spaties en andere tekens.  

Naast de titel moet de pagina ook voorzien worden van een omschrijving. Dit is een opvolging van de titel die je eerder gemaakt hebt. Houd de volgende punten in gedachte tijdens het schrijven:  

  • Herhaal nogmaals de zoekterm; deze wordt dan dikgedrukt.
  • Schrijf voor elke pagina unieke Meta omschrijvingen.

Hoe weet je of de Meta gegevens van jouw site goed scoren?

Zoals al eerder genoemd bepaal je door middel van de positie van jouw site en de CTR, hoe de metagegevens scoren en of je deze moet optimaliseren. Daarnaast is het belangrijk om de inhoud van een pagina te matchen met wat je belooft in de Meta gegevens. Wanneer je dit niet doet, is de kans groot dat iemand de pagina snel weer verlaat en dit zorgt ervoor dat het bouncepercentage (percentage van het aantal bezoekers dat op jouw pagina komt en deze weer verlaat zonder een actie uit te voeren) snel zal stijgen. In de nieuwe versie van Google Analytics wordt dit aangetoond met het betrokkenheidspercentage. Deze wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben; dit geeft aan dat bezoekers lang op jouw website blijven wat goed is voor de vindbaarheid van de website.

Hoe nu verder?

Je weet nu wat Meta gegevens zijn, waarom ze belangrijk zijn, waar je ze kunt invullen én hoe je ze kunt invullen. Nu is het belangrijk dat je zo snel mogelijk aan de slag gaat en de resultaten van de Meta gegevens bijhoudt in Google Search Console of Google Analytics. Wat doen deze pagina’s? Komen er meer bezoekers op en worden jouw organische posities daardoor verbeterd? Ik ben benieuwd! Heb je hier hulp bij nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2