E-mailmarketing, hot & happening

E-mailmarketing, hot & happening
Dylan-1
Dylan
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Je hebt vast wel eens een e-mail van een organisatie gehad. Voor de een heb je je waarschijnlijk bewust ingeschreven, voor de ander niet. Dat laatste gebeurt vaak wanneer je online aankopen hebt gedaan en bij het afrekenen het optie vakje ‘ik wil een nieuwsbrief ontvangen’ niet uit gevinkt hebt. Gelukkig kun je je altijd gemakkelijk afmelden, tenminste bij de meeste. Soms moet je je aanmelden met inloggegevens, waarvan je niet eens wist dat je ze bij die website had. Enfin, je kent het begrip e-mailmarkting.

De omschrijving die naar mijn idee e-mailmarketing het beste definieert is:

“E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm is het versturen van informatieve nieuwsbrieven en productmailings. Ook automatische e-mailcampagnes vallen hieronder.”

Waarom je gebruik zou moeten maken van e-mailmarketing

In 1978 is de allereerste marketing-email verstuurd en deze leverde 13 miljoen dollar op. Ondanks dat e-mailmarketing niet het meest populair is, is dit nog steeds een van de best presterende marketingkanalen. Met deze vorm van marketing kun je de loyaliteit van jouw lezers en daarmee jouw klanten verhogen. Het is een goed middel voor het verzamelen van nieuwe leads of om meer te verkopen aan je huidige klanten. E-mailmarketing brengt relatief weinig kosten met zich mee, je betaalt hoogstens de kosten voor het programma dat je gebruikt en heeft hierdoor de hoogste ROI van alle onlinemarketingkanalen. Ook zijn de resultaten inzichtelijk en kun je hier gemakkelijk op inspelen. Tegenwoordig is veel geautomatiseerd, waardoor het een kwestie is van de juiste content klaarzetten.

De buyer journey

De buyer journey, ook wel de klantreis genoemd, is de reis die een (potentiële)klant aflegt, om uiteindelijk een klant van jouw bedrijf te worden. Bij e-mailmarketing is het belangrijk dat in elke fase van de reis, de (potentiële)klant met de juiste content geprikkeld wordt. Per fase vertel ik je met welke content je de (potentiële)klant kunt triggeren om naar de volgende fase te gaan.

Awareness – bewustwording

Dit zijn (potentiële)klanten die op zoek zijn naar informatie die passen bij producten en/of diensten waar ze interesse in hebben, maar die nog geen aankoop willen doen.

Passende content: gratis White paper, tips & tricks, e-books, checklists en video’s.

Consideration – Overweging

Dit zijn (potentiële)klanten die verschillende soortgelijke bedrijven bekijken en met elkaar vergelijken, ze zijn zich aan het oriënteren op het doen van een aankoop.

Passende content: gratis Webinars, casestudies, productsheets en presentaties.

Purchase – aankoop

Dit zijn (potentiële)klanten die in de laatste fase van aankoopproces zitten en gaan over tot de aankoop van een product en/of dienst.

Passende content: gratis demo’s, adviesgesprek, kostenschatting en kortingsbonnen.

Loyalty – trouw

Dit zijn klanten die een conversie hebben uitgevoerd en terugkomen om een vervolg aankoop te doen.

Passende content: survey, social monitoring, dynamische content en acties gericht op gedrag.

Bereid elke mail voor en bepaal je doelen

Heb je al bedacht welke doelen je wilt behalen met e-mailmarketing? Zo niet, dan adviseer ik je om hiermee te beginnen. Afhankelijk van de doelen, ga je jouw (potentiële)klanten in verschillende doelgroepen indelen en hier de juiste content voor creëren. Zorg dat je alle mails goed voorbereid en van tevoren uitschrijft. Een (potentiële)klant doorloopt verschillende fases van de buyer journey, elke fase is gekoppeld aan een andere mail met andere content. Aan jou de taak om deze mails zo vloeiend mogelijk op elkaar over te laten lopen. Je wilt natuurlijk dat jouw (potentiële)klant gemakkelijk naar de volgende fase doorgaat. Wanneer berichten niet op elkaar aansluiten, is de kans groot dat je jouw (potentiële)klant onderweg verliest. Het voelt een beetje overbodig om dit te zeggen, maar ik heb het helaas meerdere keren fout zien gaan. TEST ALTIJD DE E-MAIL VOORDAT JE HEM NAAR JE (POTENTIËLE) KLANTEN VERSTUURD. Het is zo zonde als hier nog fouten in staan, linkjes niet goed werken en noem maar op. Beter voorkomen dan genezen zeggen ze toch altijd?!

Meten en optimaliseren

Een goede e-mailmarketingcampagne opzetten kan erg tijdrovend zijn. Je kunt het beter in een keer goed doen, dan constant dingen aan te moeten passen. Uiteindelijk kost dit je toch echt meer tijd. Door de resultaten te meten en hierop in te spelen, kan e-mailmarketing erg effectief zijn. Met de resultaten kun je vervolgacties opzetten en zo je (potentiële)klant overhalen om zich naar de volgende fase te verplaatsen.

De tools die ik je gegeven hebt kun je gebruiken bij het opzetten van elke e-mailcampagne. Aan jou om de juiste content per fase in de klantreis te creëren. Stel duidelijke doelen op en meet deze regelmatig, misschien is het wel nodig om deze tussendoor bij te stellen. Succes!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2