Als je jezelf de vraag stelt: ‘wat is het effect op mijn websitebezoekers van deze aanpassing?’, is A/B testen de perfecte oplossing voor jou. Door een A/B test uit te voeren op je website, kun je namelijk precies zien wat voor effect de verandering op jouw websitebezoekers heeft. Je laat het ene deel van de websitebezoekers namelijk versie A zien, de website zonder aanpassing en het andere deel laat je versie B zien, de website met aanpassing. Op deze manier kun je meten of er verschil in gedrag van de websitebezoekers zit en of de aanpassing aan de website het gewenste effect voor jou teweeg heeft gebracht.
Hoe werkt A/B testen dan precies?
Als je een A/B test wil uitvoeren op je website, moet je eerst goed nagaan voor jezelf wat je precies wil testen. Twijfel je bijvoorbeeld of de call to action wel opvallend en duidelijk genoeg is? Of denk je dat een groene menubalk voor betere resultaten zorgt dan een grijze menubalk? Als je de aanpassing die je wilt maken voor jezelf duidelijk hebt, kun je je doel bepalen: in welke mate wil jij het verschil in gedrag van de websitebezoekers zien, om te constateren dat jouw verandering het gewenste effect heeft? Je doel kan bijvoorbeeld zijn dat tien websitebezoekers op de aangepaste call to action hebben geklikt, tegenover twee websitebezoekers die op de onaangepaste call to action hebben geklikt. Dan heeft de aangepaste call to action gewerkt en kun je dit aanpassen op je huidige website. Op deze manier pas je jouw website aan op het gedrag van jouw websitebezoekers. Win-winsituatie, toch?