5 tips om het navigeren op jouw website makkelijker te maken

5 tips om het navigeren op jouw website makkelijker te maken
Jacco-1
Jacco
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Gemak dient de mens.  Hoe frustrerend is het als je op een website beland waar het niet makkelijk is om te navigeren? Herkenbaar? Gebleken is dat zodra een websitebezoeker niet binnen een aantal klikken de juiste informatie kan vinden, deze potentiële klant de website weer zal verlaten. En dat is precies wat we willen voorkomen! In deze blog bespreken we een aantal basisfuncties die het navigeren op je website makkelijker zullen maken.

1.  De navigatiebalk

Om goed te kunnen navigeren op een website is het allereerst van belang dat er kritisch wordt gekeken naar de navigatiebalk. Deze balk wordt vaak bovenaan de pagina getoond. Staan de juiste categorieën in de navigatiebalk? Niet te veel? Of niet te weinig? Daarnaast is het prettig als het ontwerp van de navigatiebalk iets afwijkt van de andere elementen op je pagina. Dit maakt dat de balk meer wordt benadrukt en het voor veel websitebezoekers makkelijker zal zijn om te zien waar ze zich op dat moment bevinden.

Overweeg ook om de navigatiebalk op de webpagina 'vast te plakken', zodat deze bovenaan in het scherm zichtbaar blijft, ongeacht hoe ver de websitebezoeker naar beneden scrolt. Dit versnelt de navigatie en voorkomt verwarring bij de bezoekers.

FACT: Volgens onderzoek dat werd uitgevoerd door 'KoMarketing' wordt de navigatiebalk door maar liefst 50% van de websitebezoekers gebruikt om zich op de website te oriënteren.

Navigatiebalk van Adidas

2. Broodkruimels

Bij deze term denk je hopelijk al snel aan het achterlaten van een bepaald spoor. Een spoor waarmee de websitebezoeker de weg weer makkelijk terug kan vinden naar waar hij vandaan kwam.

De websitebezoeker kan via een advertentie of een gedeelde post op bijvoorbeeld Instagram op de pagina terecht zijn gekomen. Het getoonde product kan als interessant worden beschouwd, maar toch zijn ze ook benieuwd naar welke andere producten er worden aangeboden. De zogeheten broodkruimels helpen om de andere producten te vinden.

Vaak wordt dit spoor direct onder de navigatiebalk getoond, zoals ook op onderstaande pagina van Zalando te zien is. ( Men > Clothing > Jumpers & Cardigans > Hoodies )

Broodkruimels bij Zalando

3. Geïntegreerde zoekbalk

Een geïntegreerde zoekbalk kan heel handig zijn voor bijvoorbeeld webshops die verschillende soorten producten verkopen. De zoekbalk kan vergeleken worden met een winkelmedewerker. Mocht je een product niet kunnen vinden, dan kan de hulp van een medewerker worden ingeschakeld. Mocht je geen medewerker kunnen vinden, dan verlaat je waarschijnlijk de winkel.

Het is daarom van belang dat de zoekbalk prominent aanwezig is op de pagina. Veelal is deze functie in de navigatiebalk geïntegreerd. Indien je de zoekbalk naast het bedrijfslogo plaatst, zal hij zeker gevonden worden.

FACT: Uit onderzoek van 'Econsultancy' blijkt dat 30% van de websitebezoekers gebruik maakt van een zoekbalk. Er wordt dus goed gebruik van gemaakt!

4. Maximaal 3 keer klikken

Een eenvoudige, maar zeker geen onbelangrijke regel voor een duidelijke website navigatie. Het komt er in deze regel op neer dat elke vorm van informatie in slechts drie klikken gevonden zou moeten kunnen worden. Dit zou met behulp van een goede navigatiebalk geen probleem moeten zijn. Toch is het goed om deze regel altijd in het achterhoofd te houden. Het laatste wat we willen zijn potentiële klanten die de website verlaten, omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Zonde van je leads!

5. Blijf consistent

Tot slot: Blijf consistent. Mensen houden van consistentie en dus ook op een website. Het is fijn als elke pagina een soortgelijke structuur heeft, zodat je als bezoeker je gemakkelijk door de website kan navigeren. We weten dat het leuk is om innovatief te zijn met je website, maar probeer er ook rekening mee te houden dat het ontwerp van je website op een aantal punten wel hetzelfde zou moeten zijn.

Denk hierbij aan het doorlinken naar de startpagina via het bedrijfslogo of de bekende pictogrammen voor het winkelmandje. Gebruik uiteraard je creativiteit met leuke afbeeldingen en goede titels, maar zorg dat de traditionele elementen terug blijven komen. Dit maakt de website duidelijk en gebruiksvriendelijk.

En nu? Aan de slag! Uiteraard zijn we benieuwd of bovenstaande tips jou hebben geholpen bij het verduidelijken van de navigatie op jouw website.

Hulp nodig?

Wil je meer tips over het navigeerbaarder maken van je website? Of heb je liever dat Designpro je hierbij helpt? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je advies hierover geven of het compleet van je overnemen.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2