5 tips om de conversie van jouw winkelwagen te verbeteren 

Conversie van jouw winkelwagen verbeteren
Shannon-1
Shannon
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Wat ben je blij met jouw gloednieuwe webshop! Je hoopt dat er snel veel aankopen worden gedaan. Na een maand bekijk je de resultaten op Google Analytics en je ziet dat veel consumenten de website verlaten nadat ze een product hebben toegevoegd aan hun winkelwagen, maar de aankoop niet hebben voltooid. Wat gaat er mis? Hoe kun je ervoor zorgen dat de consument zijn aankoop afrondt? Van Zwienen Internetmarketing geeft je vijf tips om de conversie van jouw winkelwagen te verbeteren.

1. Hier moet de check-out minimaal aan voldoen

Consumenten verlaten vaak een website zonder de aankoop te voltooien, omdat er een (in hun ogen) onduidelijk check-out proces is. Belangrijk is om van tevoren aan te geven wat je van de consument verwacht, zodat deze niet voor verrassingen komt te staan. Een voortgangsbalk kan een handige indicatie zijn van de duur van het voltooien van een aankoop. Het is ook belangrijk om de consument niet tweemaal dezelfde gegevens in te laten voeren, maar vul zoveel mogelijk informatie al zelf in. Maak daarbij duidelijk of een veld optioneel of verplicht is. Misschien nog wel het belangrijkste: maak van de primaire button de meest prominente button. Hiermee wordt de consument overgehaald om de aankoop te voltooien.

2. Zorg voor een duidelijke structuur

Iedereen weet het, de winkelwagen zit altijd rechtsboven in de webshop. Laat de bezoekers van je webshop hier dan ook niet naar zoeken door 'origineel' te willen zijn en jouw pagina op een andere manier in te delen. Je kan dit een ongeschreven regel binnen de e-commerce noemen. Je kent het wel, drie in de rij kassa erbij. Juist, consumenten willen niet te lang wachten voordat ze kunnen afrekenen. Zorg er dan ook voor dat de laadtijd van de pagina maximaal 2 seconden is, ook het herladen van de pagina is een heikel punt. Een consument moet de winkelwagen aan kunnen passen zonder dat de pagina herladen hoeft te worden. Less is more! Zorg ervoor dat er niet te veel onnodige informatie in de winkelwagen staat. Wat wil een consument weten bij het afrekenen:

  • Wat ga ik bestellen?
  • Wat moet ik betalen?
  • Wanneer heb ik mijn bestelling in huis?

Het komt vaak voor dat een consument eerst rondkijkt in de webshop en de winkelwagen gebruikt als 'wishlist'. Daarom is het fijn, als een consument terugkomt om de aankoop af te ronden, dat de winkelwagen de volgende informatie onthouden heeft:

  1. Producttitel
  2. Afbeelding van het product
  3. Aantal per product
  4. Prijs

Last but not least, neem de consument mee in het aantal stappen die voldaan moeten worden om de aankoop af te ronden.

3. Maak de winkelwagen interactief

Om de verkoop van de producten in jouw webshop te stimuleren, gebruik je de winkelroute van een bezoeker om interactie te zoeken. Laat bijvoorbeeld weten dat er nog producten in de winkelwagen staan die nog niet afgerekend zijn. Zalando doet dit door middel van een drop-down menu. Nadat het product is toegevoegd aan de winkelwagen zie je welke producten je al toegevoegd hebt en kun je ervoor kiezen om de hele winkelwagen te bekijken. Vervolgens kun je naar de kassa om af te rekenen.

Voorbeeld dropdown menu winkelmand Zalando

Bol.com kiest ervoor om gebruik te maken van een pop-up melding. Deze melding laat gebruikers zien welke bijpassende producten er nog meer besteld kunnen worden. Vaak in combinatie met een korting, dit wordt cross-selling genoemd. Ondanks dat je korting geeft, verhoog je toch de totale waarde van de order. Dit zijn twee efficiënte manieren om interactie te zoeken met consumenten en de verkoop te bevorderen.

Voorbeeld popup menu bol.com

4. Geen onverwachte verplichtingen

Een van de belangrijkste redenen voor een consument om de aankoop niet te voltooien, zijn de onverwachte kosten die in rekening gebracht worden die eerder nog niet zijn getoond of benoemd. Zorg ervoor dat je duidelijk en helder bent over prijzen en eventuele extra kosten. Een andere belangrijke reden is het niet willen aanmaken van een account. Tuurlijk begrijpt de consument dat een afleveradres en een e-mailadres voor het versturen van de bevestiging nodig zijn om een aankoop af te ronden. Voor veel is het een drempel om direct een account aan te maken, vaak word je dan overladen met ongewenste reclame. Dus mijn tip: als een account aanmaken niet nodig is voor de bedrijfsvoering, laat dit dan achterwege.

5. Neem twijfels weg

Een beetje extra overtuiging om een aankoop af te ronden kan natuurlijk nooit kwaad. Waar de één het fijn vindt om met iDEAL te betalen, vindt een ander het juist prettig om te betalen middels AfterPay. Laat de betaalmogelijkheden al in de winkelwagen zien, zodat dit geen issue is voor de consument. Ook kun je het vertrouwen van de consument verhogen met een keurmerk. Dit kan een grote investering zijn, maar verdient zich vaak snel terug. Veel gebruikte kenmerken zijn: 

  • Thuiswinkel Waarborg
  • Webshop Keurmerk
  • Qshops
  • Webwinkel Keur

Deze opties zijn al een goede basis, maar door consumenten vóór jou te laten overtuigen kun je je onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten. Onafhankelijke partijen als Trustpilot, Feedback Company en Kiyoh zijn een goede optie om de consumentenbeoordelingen op je website weer te geven.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar de resultaten die bovenstaande tips voor jouw webshop hebben opgeleverd, heb je zelf nog goede tips voor meer conversie op de winkelwagen of kan je wel wat extra hulp gebruiken? Neem dan contact op met Designpro!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2