5 redenen waarom je niet op nummer 1 staat in Google

Waarom je niet op nummer 1 staat in Google
Suzanne-1
Suzanne
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Uit onderzoek blijkt dat 24,78% op het eerste (organische) zoekresultaat klikt. 57,57% klikt op één van de eerste vijf zoekresultaten. Meer dan de helft(!) kijkt dus niet verder dan de eerste vijf. Jij als bedrijf wilt hier natuurlijk tussen staan, zodat het bezoekersaantal en de conversie hoog zijn. Echter lukt dit niet altijd en zie je de concurrent schitteren bij de eerste vijf resultaten. Hoe kan het zijn dat jij er niet tussen staat? Wij geven je 5 redenen waarom je niet op nummer 1 staat in Google.

1. Je website is te traag

De laadtijd van je website is belangrijk voor zowel de conversie als voor Google zelf. Het spreekt voor zich dat een potentiële klant weg klikt als het te lang duurt voordat een pagina is geladen. Uit onderzoek blijkt dat 76% van de bezoekers de pagina verlaat bij een lange laadtijd. De conversie daalt door het hoge bouncepercentage (bezoekers die zonder een actie te verrichten meteen de website verlaten). In de nieuwe versie van Google Analytics wordt dit aangegeven als betrokkenheidspercentage.

Google is elke dag bezig met de zoekresultaten. Dit hangt af van verschillende factoren, waaronder hoe je website functioneert. Als het lang duurt voordat de pagina geladen is, zal Google je minder hoog beoordelen, waardoor je zult zakken in de zoekresultaten.

2. Je website is niet mobiel vriendelijk

Google hecht veel waarde aan een mobiel vriendelijke website. Logisch, aangezien het aantal mobiele zoekopdrachten blijft stijgen. Het is dus belangrijk om je website goed zichtbaar te hebben op mobiele apparaten. Je doet dit niet alleen voor je (potentiële) klanten, maar ook voor Google. Er bestaat dan ook de ‘mobile first index’. Eerst kijkt Google naar je mobiele website en daarna naar je desktopwebsite. Hieruit blijkt dat mobiele bereikbaarheid dus daadwerkelijk doorslag geeft.

3. Je schrijft geen artikelen waar mensen naar op zoek zijn

Mensen zoeken vaak via Google omdat ze een vraag hebben. Ze zijn op zoek naar antwoorden. Dit is de kans voor jouw bedrijf om die vragen te beantwoorden! Als jij als kledingontwerper een artikel schrijft over ‘de fashiontrends van dit jaar’, dan zullen bezoekers op je artikel komen die zoeken op ‘de fashiontrends van dit jaar’. Je biedt dus nieuwe content, houd je website actueel en genereert meer bezoekers op je pagina. Dit bij elkaar opgeteld zal je meer waardering opleveren van Google, waardoor je hoger komt in de zoekresultaten.

4. Je hebt geen SSL-verbinding

Je verdient bonuspunten door een SSL-verbinding te hebben (https) in plaats van een ‘normale’ verbinding (http). Het is zelfs zo belangrijk dat er bij een website zonder SSL-verbinding wordt aangegeven dat de website niet veilig is. Je wil niet dat je potentiële klanten vertrekken, omdat ze lezen dat je een onveilige website hebt. Ook beloont Google deze veilige verbindingen, waardoor je er eigenlijk niet meer omheen kunt.

5. Er staan fouten op je website

Er zijn verschillende manieren om je website te laten checken op fouten. Fouten in je website en kapotte coderingen zijn slecht voor je positie in Google. Wat al eerder werd aangegeven is dat Google waarde hecht aan goede websites die de bezoekers voorziet van informatie die juist gepresenteerd wordt, zowel de desktopversie als de mobiele versie. Door fouten uit je website te halen krijg je ook een ‘schonere’ code, die weer makkelijk te lezen is door Google en ook de laadtijd reduceert.

Fouten op je website

Kom ik met deze stappen op nummer 1 in Google?

Er valt nog veel te verbeteren als het gaat om de SEO op je website, alleen hiermee kun je al grote vorderingen maken. Elke stap die je maakt naar het perfectioneren van je SEO-werkzaamheden is een stap in de juiste richting. Het is een proces van verbeteren en aanpassen. Wij kunnen je daar mee helpen, zodat je verder kan gaan met waar je goed in bent, namelijk: ondernemen!

Wil je nu ook weten hoe jij je website kan verbeteren? neem contact met ons op!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2