Elk jaar zijn er weer nieuwe veranderingen op het gebied van SEO. Vooral de veranderingen die doorgevoerd worden door Google spelen hier een grote rol in. Het is belangrijk om in te spelen op deze wijzingen om de content op jouw website SEO-proof te houden. Google wordt steeds slimmer en de oude trucjes werken steeds minder goed. In deze blog bespreken we de belangrijkste SEO-trends van 2021!
Goede en prettige gebruikerservaring
Eén van de belangrijke punten van dit jaar is de gebruikerservaring op jouw website. Google wil natuurlijk dat haar gebruikers de beste ervaring krijgen op de website die ze bezoeken. Daarom kondigt Google de zogenoemde Core Web Vitals aan. Hierin zijn een aantal punten verzamelt waar jouw website aan moet voldoen om hoog in de zoekresultaten te komen. Deze update wordt in mei 2021 doorgevoerd in het algoritme. Vanaf dan bekijkt Google de volgende punten van jouw website:
- LPC (Largest Contentful Paint): Hier gaat het om de laadsnelheid van de belangrijkste content op de pagina. Dus bijvoorbeeld de laadsnelheid van de tekst van een blog, terwijl de afbeeldingen nog niet geladen zijn.
- FID (First Input Delay): Hier wordt de tijd gemeten die het kost voordat een pagina interactief is.
- CLS (Cumulative Layout Shift): Hier wordt de hoeveelheid onverwachte lay-outverschuivingen gemeten van een pagina.
Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website goed scoort op deze metingen. Is dit niet het geval? Dan word je hiervoor afgestraft door Google.
Naast de laadsnelheid van website wordt de gebruikersvriendelijkheid op mobiele apparaten ook steeds belangrijk. De zoekmachine van Google wordt het meest gebruikt via mobiele apparaten en dit aantal zal alleen maar blijven stijgen. Dit is ook de reden dat Google steeds meer let op de snelheid en de gebruiksvriendelijkheid van de mobiele versie van jouw website.