Let je op!? Wij bespreken de eerste trends van 2022!

Social media trends in 2022
Shannon-1
Shannon
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Nog twee maanden en dan is 2021 alweer voorbij. Voor mijn gevoel is het jaar echt voorbijgevlogen. Twee keer knipperen en het is al eind oktober. Met (alweer) zo’n gek jaar, valt het op dat online marketing nog steeds onwijs aan het groeien is. Social media is daar een onderdeel van. Eerder ging je nog naar de winkel om een lekkere warme jas voor de winter te kopen, nu bestel je deze makkelijk via een advertentie die je voorbij hebt zien komen op Instagram. Daarnaast is het ook steeds makkelijker om online te betalen, drie keer klikken en de volgende dag ontvang je al die winterjas, een paar schoenen en die drie truitjes waar je eigenlijk over twijfelde. Ach, als het niets is stuur je het ook zo weer terug. Daarvoor moet je dan toch echt de deur uit. Of niet? Tegenwoordig kun je ook een afspraak maken bij de bezorgdienst, zodat ze jouw pakketje weer op komen halen. En dit allemaal online vanaf de bank.

Het lijkt me nu wel duidelijk dat de onlinewereld en daarmee social media in dit tijdperk niet meer weg te denken zijn! Goed, wat zijn de trends van 2022 en hoe kun jij hierop inspelen?

Content creators

Eigenlijk is dit een nieuwe benaming voor de term ‘influencers’ die we al eerder gehoord hebben. Zij die content creëren als beroep. De diverse social mediakanalen hebben het mogelijk gemaakt voor deze groep mensen om via het platform hun geld te verdienen. Heb je niet het budget om een content creator in te schakelen? Zorg er dan voor dat jouw medewerkers het vaste gezicht worden op de social mediakanalen van jouw bedrijf. Dit zorgt voor meer binding met het bedrijf en hierdoor zul je uiteindelijk jouw online doelen behalen!

Enorme groei in TikTok

Ook dit jaar zal TikTok een enorme groei doormaken. Andere platformen, zoals Facebook, krijgen het daardoor steeds lastiger. Door deze groei en de problemen die het met zich meebrengt, heeft de wereld een nieuwe zondebok gevonden. Een tech-zondebok wel genoemd, de rechtszaken zullen zich dan ook blijven opstapelen. Niet verrassend dus in vergelijking met vorig jaar.

Third-party data verdwijnt, wat nu?

Al eerder schreven we een blog over een wereld zonder third-party cookies en hoe je hier als bedrijf op in kunt spelen. Dit heeft ook invloed op jouw advertenties via social media. Gelukkig kun je door targeting gemaakt met demografische gegevens, interesseprofielen en gedrag jouw doelgroep toch bereiken. Ook de grote kanalen als Snapchat en Facebook zijn al bezig met het ontwikkelen van targetingmogelijkheden.

Laat je horen!

En dat bedoelen we letterlijk. TikTok, het op voice gerichte platform, is de winnaar van 2021. Voice maakt vanaf nu een onmisbaar onderdeel uit van social media. Denk hierbij niet alleen aan filmpjes die je opneemt en plaatst op jouw social mediakanalen, maar ook aan bijvoorbeeld podcasts. Is dit interessant voor jouw bedrijf? Laat je dan horen via social media. Dit zorgt voor meer interacties als likes en reacties.

Verkoop jouw producten via social media!

Zoals ik in de introductie al aangaf, het verkopen van jouw producten via social media wordt steeds gemakkelijker. De consument is hier inmiddels al aangewend. Dit heeft ook te maken met het last-click-conversiemodel van Google en de ontwikkeling hiervan. Er zijn drie belangrijke ontwikkelingen op dit gebied:

  1. Het aantal consumenten dat via social media een aankopen doet is het laatste jaar enorm gestegen.
  2. Social media heeft veel gebruikers en data waardoor het schaalbaar is. Hierdoor kan er gebruikgemaakt worden van bijvoorbeeld look-a-like doelgroepen.
  3. Social media heeft de unieke eigenschap om inspiratie aan commercie te koppelen.

Social media anno 2021

Zoals je hebt gelezen in deze blog is social media tegenwoordig niet meer weg te denken uit jouw social mediastrategie. De kanalen, maar ook de content blijft zich ontwikkelen en het is belangrijk om met jouw bedrijf hierop in te spelen. Ben je benieuwd wat de kansen zijn voor jouw organisatie? Neem dan contact op met een van onze online marketing specialisten. Wij helpen je graag met het behalen van jouw online doelen!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2