Hogere CTR door pakkende paginatitels en meta-omschrijvingen

Hogere ctr door goede metagegevens
Suzanne-1
Suzanne
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

In de eerste vijf resultaten in Google komt jouw bedrijf tevoorschijn. Toch vind je dat er te weinig mensen op jouw website klikken. Waar komt dit door? Is jouw website niet relevant voor de zoekopdracht? Is de concurrentie te hoog? Of zijn je paginatitels en meta-omschrijvingen niet pakkend genoeg? Dat laatste zal nog wel eens waar kunnen zijn. Heb jij überhaupt wel in het CMS de paginatitel en meta-omschrijving van je webpagina's aangepast? Als je dit niet hebt gedaan, zal Google een eigen omschrijving maken. De kans is dan natuurlijk groot dat de paginatitel en meta-omschrijving de zoeker niet verleidt om op jouw website te klikken. Heb je de paginatitel en meta-omschrijving wél zelf ingevuld? Dan zijn ze waarschijnlijk niet pakkend genoeg. Maar hoe maak je ze dan wél pakkend en hoe zorg je ervoor dat de zoeker op jouw website klikt? Je leest het in deze blog!

Wat zijn paginatitels en meta-omschrijvingen en waar kan ik die aanpassen? 

Voor als je hiermee nog niet bekend bent, de paginatitel en meta-omschrijving van je webpagina wordt samen met de URL laten zien aan de zoeker in Google, na het invoeren van de zoekopdracht. Zoals je op onderstaande afbeelding ziet, wordt bovenaan de URL van de webpagina gegeven. Daaronder vind je de paginatitel en daaronder de meta-omschrijving. Dit kan je dus allemaal zelf passen in je website of webshop, waardoor je de tekst zo goed mogelijk kan laten aansluiten op zowel de webpagina, als op jouw bedrijf.

Verleid de zoeker om op jouw website te klikken 
Al heb je nóg zo'n passende webpagina voor de zoeker, als dit niet terugkomt in je paginatitel en meta-omschrijving, zal de zoeker waarschijnlijk alsnog op een ander resultaat klikken. Het is daarom belangrijk om de paginatitel en meta-omschrijving met aandacht in te vullen. Hiervoor geven wij jou graag een aantal tips!

Gebruik 50-66 karakters voor de paginatitel

Dat dit lastig is, weten we! In de paginatitel geef je heel kort aan waar de webpagina over gaat. Meestal zet je hierin ook je bedrijfsnaam. In de meta-omschrijving heb je gelukkig iets meer ruimte om je webpagina verder toe te lichten.

Zet je zoekterm voor in de paginatitel

Als dit mogelijk is voor de zin die je wil maken, kan dit zorgen voor een hogere ranking in Google. Ook kan een zoeker eerder geneigd zijn om hierdoor op jouw website te klikken, omdat jouw paginatitel goed overeenkomt met de zoekopdracht van de zoeker.

Houd rekening met de zoekintentie van de zoeker in de paginatitel

Denk je dat de zoeker iets wil kopen? Gebruik dan het woord 'kopen’ in je paginatitel. Is de zoeker juist opzoek naar informatie? Gebruik dan woorden als ‘wie', 'wat’ en 'hoe’. Door dus eerst te bedenken wat het doel is van de zoeker, kun je daarop inspelen met behulp van de paginatitel en meta-omschrijving.

Laat je Unique Selling Point (USP) naar voren komen

Gebruik hiervoor woorden als ‘gratis', 'goedkoop', 'beste' en ‘op maat’. Hiermee geef je een unieke boodschap aan de potentiële websitebezoeker en onderscheid je je van de concurrenten. Je USP kun je zowel in de paginatitel als in de meta-omschrijving terug laten komen. Het is wel belangrijk dat je de paginatitel kort houdt, dus probeer één tot drie woorden te gebruiken om je USP te verwoorden. In de meta-omschrijving heb je iets meer de ruimte om meer USP's naar voren te laten komen, of je USP in de paginatitel toe te lichten.

Houd je aan 50-160 karakters voor de meta-omschrijving

In principe kan de meta-omschrijving zo lang zijn als je wil, maar zoals je waarschijnlijk zelf ook al zal bedenken, kan Google niet 1000 karakters laten zien bij elk resultaat. Blijf dus tussen de 50-160 karakters en probeer beknopt de zoeker over te halen om op jouw website te klikken. Vaak wordt in het CMS dat je gebruikt ook aangegeven dat je niet meer karakters kunt gebruiken.

Een call-to-action in de meta-beschrijving is écht onmisbaar

Met een call-to-action kun je de zoeker triggeren om een conversie te maken, in dit geval dus door op jouw website te klikken. Maak de zoeker duidelijk wat diegene kan doen op de betreffende webpagina, bijvoorbeeld ‘vraag offerte aan’ of ‘koop alleen vandaag met korting’.

Voeg het zoekwoord toe aan de meta-omschrijving

Door het toevoegen van het zoekwoord in de meta-omschrijving, zal Google deze dikgedrukt maken, waardoor jouw website nog meer opvalt!

De beste paginatitel en meta-omschrijving voor jou

Wat de aller, allerbeste paginatitel en meta-omschrijving is voor jouw webpagina, weet niemand. Het is daarom ook een kwestie van testen wat voor jouw webpagina en potentiële websitebezoeker werkt. Wel kun je met bovenstaande tips je paginatitel en meta-omschrijving optimaliseren. Zie je dat de CTR omhooggaat als je het woord ‘gratis’ in de meta-omschrijving verwerkt? Super, laat dit woord er dan in staan! Op deze manier kun je met verschillende woorden en call-to-actions testen hoe je de zoeker verleidt om op jouw website te klikken.

Verbeter de CTR door Van Zwienen Internetmarketing hiervoor in te zetten

Bij Van Zwienen Internetmarketing zijn wij gespecialiseerd in het verbeteren van de online vindbaarheid voor allerlei soorten bedrijven, dus ook voor jouw bedrijf! Zie je na het toepassen van onze tips toch geen verbetering in de CTR of focus je liever op ander werk dan op de online marketing? Wij helpen je graag hiermee! Neem contact met ons op voor meer informatie!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2