Het schrijven van een begrijpelijke tekst en teksten speciaal voor websites en webshops hebben we inmiddels al een aantal keer besproken en toegelicht. Dat de tekst begrijpelijk is, is natuurlijk erg belangrijk. Je omschrijft het product of de dienst die je aanbiedt en overtuigt de bezoeker van jouw site waarom hij met jou in zee moet gaan. Maar wat nu als je een helemaal tevreden bent over de tekst die je geschreven hebt, maar hij levert niet het gewenste resultaat op. Je zult jezelf een aantal vragen stellen, waar je het antwoord misschien nog niet op weet; Wat mist er aan mijn tekst? Waarom levert hij niet het gewenste resultaat op? En misschien nog wel de belangrijkst vraag; wat moet ik veranderen waardoor ik wel mijn doelen kan behalen. Hopelijk beantwoord ik in deze blog jouw vragen en brengt jouw website, na het doorvoeren van de aanpassingen, de resultaten waar je op hoopt.
Wanneer is een bezoeker waardevol?
Om te meten of een bezoeker wel of niet waardevol is, haal je je data uit Google Analytics. Sinds de komst van de nieuwe versie van Google, is engagement een belangrijke factor geworden. Hoe hoger dit percentage, hoe meer acties een bezoeker van jouw website uitvoert. Je kunt hiermee dus iets zeggen over de betrokkenheid van jouw bezoeker. Niet alleen dit percentage zegt iets over jouw bezoeker, maar de volgende kenmerken kun je ook meenemen in jouw onderzoek en uiteindelijk conclusie:
- Het aantal bekeken pagina's
- De tijd die doorgebracht is
- Of jouw meest belangrijke pagina's bekeken zijn
- Waar jouw bezoekers vandaan komen
- Is het een terugkerende bezoeker
Zoals je ziet zijn er veel kenmerken die bepalen of jouw bezoeker wel/ niet waardevol of is. In het conversiepad van Google Analytics kun je zien welke pagina's het vaakst bezocht worden voordat er een conversie plaatst vindt. Kijk daar eens naar, misschien kom je er op die manier wel achter wat andere pagina's missen.