Je hebt vast wel eens een e-mail van een organisatie gehad. Voor de een heb je je waarschijnlijk bewust ingeschreven, voor de ander niet. Dat laatste gebeurt vaak wanneer je online aankopen hebt gedaan en bij het afrekenen het optie vakje ‘ik wil een nieuwsbrief ontvangen’ niet uit gevinkt hebt. Gelukkig kun je je altijd gemakkelijk afmelden, tenminste bij de meeste. Soms moet je je aanmelden met inloggegevens, waarvan je niet eens wist dat je ze bij die website had. Enfin, je kent het begrip e-mailmarkting.
De omschrijving die naar mijn idee e-mailmarketing het beste definieert is:
“E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm is het versturen van informatieve nieuwsbrieven en productmailings. Ook automatische e-mailcampagnes vallen hieronder.”
Waarom je gebruik zou moeten maken van e-mailmarketing
In 1978 is de allereerste marketing-email verstuurd en deze leverde 13 miljoen dollar op. Ondanks dat e-mailmarketing niet het meest populair is, is dit nog steeds een van de best presterende marketingkanalen. Met deze vorm van marketing kun je de loyaliteit van jouw lezers en daarmee jouw klanten verhogen. Het is een goed middel voor het verzamelen van nieuwe leads of om meer te verkopen aan je huidige klanten. E-mailmarketing brengt relatief weinig kosten met zich mee, je betaalt hoogstens de kosten voor het programma dat je gebruikt en heeft hierdoor de hoogste ROI van alle onlinemarketingkanalen. Ook zijn de resultaten inzichtelijk en kun je hier gemakkelijk op inspelen. Tegenwoordig is veel geautomatiseerd, waardoor het een kwestie is van de juiste content klaarzetten.